Crossfit – sport nie dla mięczaków!

W związku z nastaniem w Polsce mody na prowadzenie zdrowego trybu życia jesteśmy świadkami rosnącej popularności tradycyjnych form sportu jak bieganie czy siłownia. Jednocześnie nastał trend na poszukiwanie nowych wyzwań w obrębie aktywności fizycznej, które będą dawały rezultaty w znacznie szybszym tempie, jeśli chodzi o wygląd sylwetki. Ludzie przy ograniczonym czasie, jaki dzisiaj mają, decydują się spróbować swoich sił z prawdziwie wymagającymi ćwiczeniami, ze względów bezpieczeństwa wykonywanych pod okiem trenera w klubie sportowym. Jedną z takich dyscyplin, które przyciągają coraz to nowe rzesze fanów, jest crossfit, pochodzący ze Stanów Zjednoczonych. Dlaczego ktoś z własnej woli miałby się poddawać katorżniczemu treningowi, po którym ledwo można ustać o własnych siłach?



crossfit - nie dla mięczaków

Znudzony fitnessem? Spróbuj crossfitu!

Crossfit to trening ogólnorozwojowy, mogący być dostosowywanym do rzeźbienia całej sylwetki albo poszczególnych partii ciała. Początkowo był wykorzystywany przez członków służb specjalnych, w tym policjantów czy komandosów. Popularyzowany z biegiem czasu przez kolejnych trenerów, był uzupełniany o nowe ćwiczenia o różnym stopniu trudności. Dzięki temu za crossfit mogły się zabrać osoby chcące być aktywne fizycznie bez względu na wiek, wcześniejsze doświadczenia ze sportem oraz kondycję fizyczną. Sport ten znalazł się na stałe w programach i grafikach renomowanych klubów fitness czy siłowni, zachęcając śmiałków do pokonywania własnych słabości poprzez poprawianie wydolności organizmu.

Trening crossfitu łączy w sobie elementy treningu cardio oraz siłowego, gdzie największy nacisk kładzie się na jak największe tempo, aby tętno podskoczyło do poziomu około 70% tętna maksymalnego. Dobieranie indywidualnie planu treningowego polega na ustaleniu liczby tzw. obwodów, czyli 3-5 różnorodnych ćwiczeń, które powtarzane są po sobie w kilku seriach, oddzielonych od siebie minutowymi przerwami na odpoczynek. Wysiłek musi być intensywny, aby przyniósł pożądane efekty w zaplanowanym czasie, z czym mają problemy początkujące osoby. Dlatego kładzie się nacisk na unikalne treningi, żeby każdy mógł przygotować kości i stawy na obciążenia na miarę swoich możliwości.

Na początku przygody z crossfitem lepiej jest wykonywać jeden, za to dobrze ułożony plan treningowy, przez kilka tygodni, aby organizm przyzwyczaił się do intensywności ćwiczeń. Dopiero potem można stopniowo zwiększać trudność crossfitu i urozmaicać ćwiczenia, oczywiście po konsultacjach z trenerem. Ten specyficzny rodzaj aktywności wymaga od każdego ćwiczącego wypracowania takich cech jak zwinność, szybkość, dokładność, koordynacja i cierpliwość.



crossfit dla wytrzymałych

Wszechstronny i dla wytrwałych: oto crossfit!

Główną zaletą crossfitu jest jego wszechstronność. Bez względu na założony z góry cel, z którego powodu pragniemy podjąć się bycia fit, osiągniemy go dzięki treningom wysiłkowym. Dla poprawy wyglądu sylwetki możemy popracować nad konkretną grupą mięśni, szczególnie tymi, które potrzebują wzmocnienia na ciele (np. brzuch). Ponadto daje dużo dobrego wydolności organizmu, zwiększając pojemność płuc, ukrwienie serca i sprawność stawów. Jeżeli komuś zależy na redukcji stresu, obecnego w naszym życiu praktycznie na każdym kroku, podczas tak dużego wysiłku następuje wzrost wydzielania endorfin, somatotropiny oraz insuliny. Dowolność w wyborze ćwiczeń z miejsca dyskwalifikuje nudę, ponieważ uczestnik może robić pompki i przysiady z modyfikacjami, biegi dystansowe, skoki, podnoszenie ciężarów (w tym kettlebella), brzuszki typu V-up, podciąganie na drążku – czyli wszystko, co będzie angażować maksimum potencjału fizycznego, aby polepszyć siłę funkcjonalną organizmu.

Istnieje możliwość rozłożenia sobie rodzajów ćwiczeń na kilka dni, jednego skupiamy się przykładowo na wzmacnianiu układu krwionośnego, a drugiego na zwinności. Nie jest konieczne też spędzanie długich godzin na siłowni, bo w przypadku crossfitu wystarczy 20-30 minut, ale za to intensywnego treningu, aby zauważyć pierwsze efekty w krótkim czasie. Jak każdy sport, crossfit nie jest dyscypliną pozbawioną wad. Jako że treningi obciążają zbytnio układ kostny i budowę stawów, osoby będące w wieku podeszłym, cierpiące na osteoporozę, mające za sobą operacje, urazy, kontuzje lub odczuwające bóle po aktywności fizycznej, nie powinny się podejmować uprawiania tego sportu. Wyklucza się również pacjentów z niewydolnością krążeniową, nadciśnieniem i problemami oddechowymi. Trening crossfitu może kolidować z innymi ćwiczeniami w tygodniu, przez co może wystąpić przetrenowanie i większa podatność na urazy. Jednak najczęściej trenujący skarżą się na konieczność dobrego opanowania technik wykonywania ćwiczeń, żeby robić je prawidłowo i odnosić dzięki temu lepsze efekty, co czasem trwa kilka tygodni.



Crossfit zaktywizował tę część społeczeństwa, która dotychczas nie wykazywała chęci na zainteresowanie się bliżej sportem w inny sposób niż oglądanie zawodów w telewizji. Jest to też dobry sposób dla zawodowych sportowców lub zaawansowanych trenujących na uzupełnienie do dyscypliny bazowej i poprawę wyników w krótkim czasie. Za sprawą licznych korzyści, jakie można osiągnąć dzięki regularnie odbywanym treningom, nie tylko diametralnie zmienimy swój wygląd i podkreślimy typ sylwetki, ale także zyskamy sprawność oraz będziemy szlifować silną wolę, by przełamywać dalsze ograniczenia. Niewykluczone, że z tego powodu tyle osób dało się wciągnąć w uprawianie crossfitu, aby pobijać swoje rekordy czasowe i sprawdzać, jak daleko mogą zajść samodzielną, ciężką pracą. Takie myślenie z pewnością przekłada się później na inne dziedziny życia, przez co crossfit nabywa też wymiaru psychologicznego.

Napisz, co myślisz!