Dieta redukcyjna – zdrowe odchudzanie bez wyrzeczeń

W życiu każdego człowieka przychodzi czas, kiedy to uznajemy, że oto jest pora na poważne zmiany. Za taką potrzebą mogą stać różne przyczyny – nowa motywacja, niezadowolenie z miejsca, w którym się znaleźliśmy i z tego, kim się staliśmy. Postanowienie o schudnięciu na diecie redukcyjnej i wypracowaniu nowej, pięknej figury pociąga ze sobą konieczność dokonania na wielu różnych polach fundamentalnych modyfikacji w naszym życiu. Ich zakres może być naprawdę szeroki. Jakiekolwiek by one nie były, nie należy zapominać, że mogą wymagać dużo czasu, cierpliwości i determinacji. Będziemy musieli włożyć wiele pracy, nim dostrzeżemy pierwsze rezultaty naszych poczynań. Dlatego, jeśli chcemy schudnąć na diecie redukcyjnej, musimy być świadomi tego, że na realizację celów należy poczekać.


dieta redukcyjna

Co to jest dieta redukcyjna i dlaczego jest lepsza od innych?

Czym w takim razie jest dieta redukcyjna? To sposób odżywiania komponowanego wg zasad wypracowanych przez dietetyków, dobierany indywidualnie przez osoby odchudzające. Jest nastawiony na pozbycie się nadmiaru tkanki tłuszczowej bez tzw. efektu „jojo”, którego można spodziewać się po wszystkich restrykcyjnych i szybkich dietach-cud lub głodówkach. Definicja ta jest tak ogólna, że właściwie niewiele mówi. Po przeczytaniu wielu artykułów, zapoznaniu się z wypowiedziami specjalistów z dziedziny racjonalnego żywienia, trenerów i lekarzy, zauważymy, że kluczem na poznanie specyfiki tej diety jest sformułowanie „układany indywidualnie”.

Dietę redukcyjną należy dopasować do kalorycznego zapotrzebowania naszego organizmu oraz do jego wymagań dot. makro- i mikroskładników. W tym celu należy obliczyć szacunkową całkowitą przemianę materii. Dzięki temu, wyliczywszy bilans kaloryczny, będziemy wiedzieli, ile energii należy dostarczyć komórkom naszego ciała, aby pokryć ich aktualne zapotrzebowanie, a także – ile z tego zapotrzebowania możemy odjąć, aby dieta redukcyjna była bezpieczna dla zdrowia. Takie odchudzanie, jak każde inne, które porządnie przemyślimy, będzie realizowane w zgodzie z zasadami zdrowego odżywiania. Te natomiast powinny wejść nam w krew, stać się nawykiem. Stosowanie się do nich należy kontynuować nawet po zakończeniu odchudzania, jako stały element życia. Podejmuje się ją nie dla tymczasowych efektów, a raczej w długotrwałej perspektywie. Rzecz w tym, aby dzięki nim wyeliminować przyczyny nadwagi lub otyłości. Rozpoczęcie diety redukcyjnej, a tym samym ustalenie planu dziennego spożywania kalorii, należy zindywidualizować pod osobę i zależy w głównym stopniu od wagi, wzrostu, wieku i intensywności aktywności fizycznej. Te parametry są potrzebne do obliczeń, na podstawie których będziemy opierać całe żywienie i od których można będzie odjąć 200-500 kcal, tak aby bilans kaloryczny był ujemny (szacunkowo przyjmuje się, że dzienna porcja kcal dla dorosłego człowieka wynosi 2500, ale taka ich liczba może być dla wielu osób zbyt wysoka). Na samym początku diety redukcja kcal powinna wynosić mniej, np. 200, aby przyzwyczaić organizm do zmian.


dieta redukcyjna odchudzanie

Dieta redukcyjna również dla łakomczuchów i smakoszy

Co trzeba zaznaczyć od razu, dieta redukcyjna nie polega na głodzeniu się. Chodzi tu o dostarczanie mniejszej dawki energii, które pozwolą spalić zbędne zapasy tłuszczu, co w połączeniu ze spożywaniem posiłków w równych odstępach czasu przyniesie wymierne efekty w postaci utraty wagi. Powszechnie przyjmuje się, że posiłki powinno się przyjmować do 7 razy dziennie co 2-3 godziny lub 4-5 godzin, jednak w rzeczywistości można tę zasadę bez problemu modyfikować, aby dopasować jadłospis do planu dnia. Zjadanie protein i tłuszczów rano i wieczorem odpowiednio nasyci organizm, o ile postaramy się nie objadać przed snem i będziemy jeść tyle, ile w danej chwili potrzebujemy, bez przejadania się. Ma to pomóc metabolizmowi w rozłożeniu równomiernie pracy i po dłuższym czasie stosowania się do tego zalecenia proces spalania kalorii będzie trwał praktycznie przez cały dzień, nawet na kilka godzin przed snem.

Redukcja ma za zadanie usunąć nadwyżkę tkanki tłuszczowej, na jakiej nam najbardziej zależy, a żeby to osiągnąć, musimy poznać dobrze dwie rzeczy: typ budowy ciała oraz masę ciała. Trudno jest wybrać jedną, najlepszą dostępną dietę redukcyjną, jednak ze względu na odkładanie się węglowodanów w tkance tłuszczowej i uzależnienie spalania i produkcji insuliny, warto skorzystać z zasad diety niskowęglowodanowej. To pomaga ograniczać uczucie głodu. Na diecie redukcyjnej należy również zastąpić niezdrowe przekąski oraz nieoczyszczone ziarna pełnoziarnistymi produktami i warzywami. Obcięcie kalorii pochodzących z cukrów musi być uzupełnione kaloriami z białek, tłuszczów i innych mikroelementów, abyśmy na diecie nie odczuli drastycznie, że brakuje nam energii (skutkiem takiego stanu mogą być senność, przemęczenie, skłonność do irytacji oraz napadowego objadania się). Dzienne spożycie cukrów nie powinno przekraczać 120 g. Warto zrezygnować z białego pieczywa na rzecz pełnoziarnistego, bezglutenowego lub na naturalnym zakwasie. Najlepiej wyposażyć organizm w białko poprzez spożywanie mało przetworzonego mięsa, ryb morskich, jajek, owoców morza, orzechów, nasion, można posiłkować się też odżywkami białkowymi, jeżeli nasz organizm i tryb życia warunkuje większe zapotrzebowanie na ten składnik. Dieta redukcyjna nie oznacza rezygnacji z tłuszczów, wręcz przeciwnie, nienasycone i nasycone są niezbędne w każdym jadłospisie, o ile są wysokiej jakości – podawane w formie olejów (kokosowy, lniany) czy awokado. Należy też zadbać o podaż błonnika, którego optymalna wartość spożycia mieści się w granicach 20-30 g dziennie. Uzupełnianie niedoborów witamin może odbywać się też za pośrednictwem suplementów, warto też pomyśleć o naturalnych sposobach na oczyszczanie organizmu z toksyn.

 

Żadna dieta nie przyniesie oczekiwanych efektów, na jakich nam zależy, bez racjonalnego, stopniowego wprowadzania zaleceń. Należy uzbroić się w cierpliwość i konsekwentnie zmieniać tryb życia oraz odżywiania. Dzięki temu organizm przyzwyczai się do nowego, co pozwoli na osiągnięcie satysfakcjonujących i trwałych rezultatów. Decyzja o zdrowym odżywianiu nie musi wiązać się z przykrą koniecznością, z niedogodnościami i poświęceniami, bo w każdym planie znajduje się miejsce na własną inwencję twórczą i zabawę składnikami. Dzięki temu nie jest męczarnią, ale pozwala rozstać się z dotychczasowymi nawykami bez żalu. A gdy zabraknie nam pomysłów na to, jak przyrządzić pożywne posiłki z tych artykułów spożywczych, które nadal możemy jeść, zawsze można poszukać ich w prawdziwej kopalni wiedzy, jaką jest Internet. Byle tylko wytrwać w swoich postanowieniach i dążeniach do celu – do nowej, wymarzone sylwetki.

2 thoughts on “Dieta redukcyjna – zdrowe odchudzanie bez wyrzeczeń

  • 2016-11-10 at 09:32
    Permalink

    Dziękuję za fajny artykuł! Dziś zaczynam odchudzanie 🙂

    Reply
    • 2016-11-10 at 09:38
      Permalink

      Trzymamy kciuki i w razie czego służymy poradą. Jeśli potrzebujesz o coś zapytać, możesz napisać do Zosi, używając w tym celu naszego formularza kontaktowego na stronie http://dbaj-o-zdrowie.pl/kontakt/ albo napisać komentarz.

      Reply

Napisz, co myślisz!

%d bloggers like this: