Fitness – filozofia życia i kuźnia charakteru

Fitness to coś więcej niż wyłącznie sport. Odkąd pojawił się, wiadomo było, że z czasem przekształci się w filozofię życia, propagującą zdrowie i sprawność ruchową niezależnie od wieku. Nowoczesny fitness cechuje się jedyną w swoim rodzaju wszechstronnością. Ze względu na różnorodne formy, stopnie zaawansowania itp. dostępny jest dla każdego. W zależności od możliwości osoby ćwiczącej, jej potrzeb, wieku i dotychczasowego poziomu sprawności, można dobrać ćwiczenia adekwatne do wymagań i umiejętności. Korzyści, jakie ze sobą niesie fitness, zarówno fizyczne, jak i psychiczne, stale przyciągają ogromne rzesze klientów do klubów i centrów sportowych, na siłownie i w tym podobne miejsca. Sport ten gwarantuje całościowe podejście do człowieka, aby dobre samopoczucie, sprawność i siła stały się osiągalne dla wszystkich miłośników sportu.



Wahasz się? Wybierz fitness

ftness ćwiczenia

Dzisiejszy fitness przynosi znacznie więcej korzyści niż w początkowych latach swojej historii. Wywodzi się z aerobiku, którego kształt uformowała w latach 80. praca doktora Kennetha Coopera nad programami kondycyjnymi dla amerykańskich astronautów. Od tamtej pory fitness przeszedł długą drogę, a swój wkład w jego rozpowszechnienie mieli m.in. aktorka Jane Fonda, dzięki której zaczęto dodawać do zajęć muzykę rytmiczną, a w Europie aktorka Sydney Rome czy nasza polska gimnastyczka, Hanna Fidusiewicz. Fitness od aerobiku, choć podobny, dość wyraźnie się odróżnia. Aerobik jest nastawiony na prawidłowe funkcjonowanie układu oddechowego i krążenia, jego zadaniem jest takie wytrenowanie organizmu, by ten mógł pobierać dostateczną ilość tlenu przy jak najszybszym tempie wykonywania ćwiczeń. Z kolei z fitnessem można osiągnąć dobrą formę fizyczną poprzez dokładną i powtarzalną aktywizację mięśni, aż do ich wyraźnego zarysowania. W fitnessie kluczowa jest systematyka – tylko ona pozwoli nam na poprawę siły, pracy serca. Ale to nie wszystkie jego zalety. Miłośnicy „filozofii fitnessu” twierdzą, że jest ona dynamicznym poszukiwaniem równowagi psychicznej i społecznej, pozwala na zyskanie pewności siebie oraz na małe sukcesy w utrzymywaniu dyscypliny i właściwych nawyków żywieniowych. Poza tym pomaga unikać używek, wspiera wypracowanie odporności na stres. Ćwiczący bierze na siebie odpowiedzialność za doskonalenie swojej sylwetki oraz sprawności ruchowej. Fitness zmniejsza ryzyko chorób cywilizacyjnych, w tym problemów kardiologicznych, nowotworów, cukrzycy, lecz przede wszystkim zapobiega postępowaniu otyłości czy osteoporozy. Z czasem osoby o coraz dłuższym stażu treningów zaczną zauważać u siebie mniejsze przemęczenie przy wykonywaniu podstawowych zajęć w domu czy w pracy i nie będą dostawać zadyszki po wejściu po schodach, czy na spacerze. Takie ćwiczenia, dbałość o zdrowie fizyczne i o właściwą kondycję są doskonałą odpowiedzią na minusy współczesnego stylu życia – wielogodzinnego siedzenia przed komputerem czy przy biurku. efekty fitnessu

Codziennie tysiące ludzi na całym świecie postanawiają zmienić coś w wyglądzie i myśleniu, nie chcąc dłużej być niezadowolonymi z siebie, słabymi, przemęczonymi. Fitness to dokonały wybór dla nich. Chociaż początki będą trudne ze względu na nieprzystosowanie organizmu do wzmożonej aktywności, to jednak każdy sukces da nam wielką satysfakcję. A ponieważ sport i pozytywne zmiany w naszym ciele mają działanie uzależniające, z czasem trudno będzie wyobrazić sobie dzień bez co najmniej godziny treningu. Ruch z przykrej konieczności, za jaką zwykle uważają sport osoby walczące z nadwagą, stanie się przyjemnością odrywającą nas od rutyny życia codziennego i rozładowującą napięcie kumulujące się w umyśle podczas podejmowania codziennych wyzwań i obowiązków. Obecnie nie jest sztuką znaleźć różnorodne formy ruchowe, jakie oferuje fitness. Wybór z szerokiego wachlarza możliwości takiej, która będzie dostosowana do naszego temperamentu, gustów, oczekiwań może być bardziej problematyczny. Na daną dyscyplinę należy patrzeć pod kątem tego, jakie korzyści może przynieść i czy pomoże nam w dążeniu do wyznaczonych celów. Wyróżnia się ćwiczenia:

  • ogólnorozwojowe: rzeźbienie ciała (body sculp), ABT, spalanie tłuszczu (fat burning), rozciąganie (stretching), aqua aerobik, budowanie masy (bodybuilding), na piłce (fit ball), spinning, TBC, step
  • indywidualnie dostosowane: pilates, joga, boks, sztuki walki, podnoszenie ciężarów, HIIT
  •  choreograficzne: hi-low, hip-hop, salsa, zumba, rumba, tango itd.



Gdzie można ćwiczyć fitness?

Dzięki licznym zaletom, fitness w ciągu ostatnich 10 lat przeżywa swój rozkwit. Trenerzy wykorzystujący siłę mediów społecznościowych przekonują rzesze ludzi do zmiany stylu życia na o wiele zdrowszy. Zachęcają do aktywności fizycznej własnymi sylwetkami, na które ciężko zapracowali. Wbrew powszechnej opinii fitness nie wymaga wyrzeczeń, a raczej pozbycia się z życia tego, co jest najbardziej szkodliwe dla naszego organizmu – niskiej jakości jedzenia czy zbyt małej ilości ruchu. Kluby fitness, dostępne na każdym kroku, wyprzedzają się w ofertach czerpiących z funkcji estetycznych, kształtujących, integrujących i zabawowych tego rodzaju aktywności, kompleksowo przygotowując do posiadania wymarzonego wyglądu. Ćwiczyć może każdy (ze sprzętem lub bez niego), o ile ma wystarczające pokłady motywacji, by zmusić się do treningów i nie zrezygnować po pierwszych próbach. Dla początkujących w utrzymaniu się przy postanowieniach wspomoże najlepsza metoda, jaką są małe kroki – zamiast stawiać sobie nierealne wymagania, lepiej jest zacząć od drobnych celów i stopniowo podnosić sobie poprzeczkę. Nie istnieją sposoby na szybkie zgubienie wagi, przyrost tkanki mięśniowej albo rzeźbę całego ciała. Wyłącznie ćwiczenia w połączeniu ze zbilansowaną dietę przyniosą zakładane rezultaty. Trzeba mieć świadomość, że bez naszego wkładu i koncentracji nie uda nam się pozostać aktywnym w natłoku codziennych zajęć.

Dlaczego fitness ma przełożenie na sferę psychiczną człowieka? Można by powiedzieć, że dotyczy wyłącznie jego fizjologii. Nic bardziej mylnego! Dążenie do poprawy swojej sylwetki dzięki rozmaitym ćwiczeniom na różne partie ciała szlifuje w tym samym czasie cierpliwość, determinację i motywację do stawania się jeszcze lepszym, a tym samym do osiągania lepszych rezultatów. Z czasem zacznie to wykraczać poza klub sportowy i osoba wykonująca regularnie serie powtórzeń zyska większą pewność siebie w życiu zawodowym i prywatnym, czym być może nie mogła pochwalić się wcześniej. Stanie się odważniejsza i chętniejsza do podejmowania nowych wyzwań, a w konsekwencji również bardziej optymistycznie nastawiona do życia. Wbrew pozorom fitness przynosi człowiekowi nie tylko przymus wylewania siódmych potów, ale polepsza jego zdrowie i cechy, które pozwolą mu cieszyć się życiem we wszystkich aspektach.

Napisz, co myślisz!

%d bloggers like this: