Czy przesilenie jesienne jest nieuniknione?

Powszechnie wiadomo, że zmiana pory roku na jesienną, wiąże się z przykrymi dolegliwościami w postaci spadku formy i zmęczenia. Czy jednak jesienne przesilenie jest nieuniknione? Warto uważnie obserwować swoje ciało i samopoczucie, ponieważ niekorzystny wpływ zmieniającej się pogody na samopoczucie, można w znacznym stopniu zniwelować. Możemy zatem odpowiednio się przygotować i nie dać jesiennemu zmęczeniu, zwłaszcza gdy nie możemy pozwolić sobie na zwolnienie życiowego tempa.

przesilenie jesienne

Co powoduje jesienne przesilenie?

 

Zmiana pory roku z letniej na jesienną wiąże się z mniejszą ilością promieni słonecznych. Słońce daje nam energię, dobre samopoczucie, lepszą wydolność serca, wzmocniony system odpornościowy, unormowane ciśnienie, lepszą przemianę materii, syntezę witaminy D i wiele innych korzyści. Nic więc dziwnego w tym, że przy krótszym dniu odczuwamy braki w wyżej wymienionych czynnikach. Ponad to brzydka pogoda nie skłania do przebywania na świeżym powietrzu, dlatego nasz organizm jest jesienią gorzej dotleniony. Negatywny wpływ na samopoczucie jesienią mają też skoki ciśnienia. W taki sposób właśnie powstaje, zwane potocznie jesienne przesilenie. Nie jest ono stanem chorobowym, jednak objawia się w postaci zmęczenia, uczucia niewyspania, apatii, przygnębienia, drażliwości czy ogólnie obniżonej motywacji do działania. Dlatego mając świadomość przyczyny złego samopoczucia, warto podjąć z nim walkę, za pomocą sprawdzonych już sposobów.

 

Poznaj sposoby na jesienne przesilenie

 

Choć każdy organizm reaguje na zmianę pogody indywidualnie, to możesz zrobić dla siebie kilka rzeczy, które z pewnością pomogą ci się uporać z jesiennym przesileniem:

  • Odżywiaj się zdrowo. Zaniedbania w diecie zawsze odbijają się negatywnie na naszym zdrowiu. Dotyczy to zwłaszcza świeżych warzyw i owoców. Jeśli zwiększymy ich ilość w jadłospisie, już po kilku dniach zauważymy mniejszą senność, energię i motywację do działania.
  • Stosuj suplementy diety. W przypadku niedoborów witamin i minerałów udaj się do apteki po specjalny kompleks witamin. To ważne zwłaszcza wtedy, gdy z różnych powodów nasza dieta odbiega od ideału.
  • Postaw na aktywność fizyczną. Nie rezygnuj z ruchu, ponieważ wydzielają się wtedy endorfiny, czyli hormony szczęścia. Mają one natychmiastowy wpływ na dobre samopoczucie i energię. Ponadto podczas aktywności fizycznej dotleniasz organizm, wzmacniasz odporność i poprawiasz sylwetkę.
  • Dbaj o zdrowy sen. Wysypiaj się minimum 8 godzin dziennie, ponieważ brak wystarc
  • zającej ilości snu powoduje obniżenie odporności, spadek koncentracji i gorsze samopoczucie.
przesilenie jesienne

Warto więc zastosować się do powyższych rad, a nasz organizm z łatwością upora się z trudami jesiennej pogody. Jeśli jednak niekorzystne objawy utrzymują się dłuższy czas, należy zgłosić się do lekarza. Może się bowiem okazać, że są początkiem poważnej choroby, nie mającej związku z jesiennym przesileniem.

Napisz, co myślisz!