Czy warto podejmować się skutecznego odchudzania?

Nowy Rok, nowe postanowienia, które ciągle odkładaliśmy na bok w poprzednim roku – kto z nas tego nie zna? Coraz więcej osób jest chętnych podjąć się nie lada wyzwania, jakim jest skuteczne odchudzanie, a zrzucenie zbędnych kilogramów traktują jako wyznacznik największej zmiany do wdrożenia w ciągu najbliższych 365 dni. Dlaczego nie każdemu udaje się wytrwać w zamierzeniach i zrażają się po kilku treningach, sesjach na siłowni i kupieniu góry ciuchów sportowych od najlepszych producentów? Aby podjąć walkę z tłuszczem, potrzeba kompleksowego podejścia i rozplanowania wszystkich działań w sferze fizycznej, a także żywieniowej, o czym wielu z nich zapomina. W dzisiejszym artykule poruszamy ten trudny temat i przybliżymy kilka uniwersalnych zasad, których powinno się przestrzegać, aby szybko zauważyć efekty.



jak się odchudzić

Co się składa na skuteczne odchudzanie?


Przede wszystkim, zapomnijcie o jakichkolwiek dietach-cud, mających błyskawicznie pomóc w utracie wagi. Wszystkie te wymyślne jadłospisy bazują na zmniejszaniu ilości wody w organizmie – jeżeli będziemy się trzymać ekstremalnych planów żywieniowych i nie dostarczać komórkom ciała niezbędnych składników odżywczych, możemy mieć pewność, że uzyskamy wynik przeciwny do wymarzonego, czyli efekt jo-jo, jak również spowolnioną przemianę materii, ponieważ organizm będzie wykorzystywać mniej energii na własne potrzeby. Skuteczne odchudzanie powinniśmy zacząć od kuchni i zmiany nawyków w sposobach odżywiania. Co prawda będzie to połowa sukcesu, dopóki nie włączymy regularnych ćwiczeń sportowych, bo tylko połączenie tych dwóch sfer przyniesie nam wymierne korzyści. Sekretem jest powolna redukcja tkanki tłuszczowej. Stopniowe przyzwyczajanie organizmu do odchudzania nie naraża nas na ryzyko wystąpienia zaburzeń metabolicznych. Zdaniem wielu dietetyków, prawidłowo skomponowana dieta prowadząca do odchudzania przyczynia się do utraty 0,5-1 kg masy ciała tygodniowo i ten spadek nie powinien przekraczać 10% w ciągu roku. Inaczej mówiąc, deficyt energetyczny w stosunku do zapotrzebowania w diecie może wynosić maksymalnie 500 kcal, bo wtedy nie narazimy naszych postępów na efekty uboczne. Jak najlepiej ułożyć codzienny jadłospis, aby przyspieszyć pracę metabolizmu? Każdy trener personalny czy specjalista ds. odżywiania powie, że nie ma lepszej opcji jak spożywanie pięciu posiłków dziennie o stałych godzinach. Różnica pomiędzy tym a zjadaniem dwóch dużych posiłków w ciągu dnia polega na tym, że metoda „niewielkie porcje, ale częściej” nadaje rytm procesowi trawienia i nie odkładają się zapasy tłuszczu, jak to ma miejsce w przypadku dłuższych przerw pomiędzy jedzeniem.  Małe racje pokarmu dają sygnał ciału, że może zużywać energię, której potrzebuje w danej chwili. A to pomaga w odchudzaniu. Dlatego warto uwzględnić w swoim harmonogramie dnia drugie śniadanie oraz podwieczorku, jeśli wcześniej tego nie robiliśmy. Zapobiegnie to spadkowi cukru we krwi, wywołujący uczucie głodu.



 

Korzyści płynące ze skutecznego odchudzania

zdrowe odchudzanie

Czy jeżeli podejmujemy się przestrzegania diety, automatycznie oznacza to, że jesteśmy z góry skazani na odżywianie się niedobrymi produktami, które wcześniej były przez nas omijane szerokim łukiem w sklepach spożywczych, bo zwyczajnie nam nie smakowały? Niekoniecznie. Internet jest przesycony ilością przepisów kulinarnych, udowadniających, że wcale nie trzeba rezygnować ze wszystkich składników do tej pory obecnych na talerzach, by być w stanie przygotować potrawy w stylu fit i dobre do wykorzystania w odchudzaniu. Jednak, gdy już zaszliśmy tak daleko, że dobrowolnie zrezygnowaliśmy z ulubionych napojów słodzonych, fast foodów i słodyczy, taka zmiana po pewnym czasie przestanie być uciążliwa. Wręcz przeciwnie, niektórzy prowadzący zdrowy tryb życia przekonują, że znajdują sporo frajdy w przygotowywaniu posiłków z wyprzedzeniem czasowym, a także w poszukiwaniu kolejnych wyzwań jedzeniowych. Przemyślenie tego, co zje się jutro, ma też taką zaletę, iż w końcu minie nam ochota na sięganie po rzeczy tuczące i sami będziemy sięgać po zdrowsze zamienniki. Warto jednak pamiętać, że błonnik obecny w codziennej diecie obniża głód, a dzięki zdolności pęcznienia w żołądku prędko daje uczucie sytości. Dlatego należy jeść produkty zbożowe, lecz wyłącznie pełnoziarniste: razowe chleby, makarony, brązowy ryż czy kaszę gryczaną. Ponadto nie trzeba całkowicie rezygnować z nabiału, o ile będziemy wybierać sam chudy. Mleko i przetwory są również dobrym źródłem pełnowartościowego białka, potrzebnego wielu narządom i układom organizmu człowieka. W nowym jadłospisie „na odchudzanie” musi się znaleźć miejsce na owoce i warzywa, najlepiej tych z mniejszą ilością kalorii, a większą błonnika, czyli maliny, borówki, brzoskwinie, jabłka czy truskawki. Bardziej kaloryczne, takie jak banany, winogrona i czereśnie powinniśmy jeść rzadziej.



 

Zrzucenie wagi to zaledwie wstęp do nowego, zdrowego etapu życia. Potem wiele czasu zajmuje przyzwyczajanie organizmu do tej wielkiej zmiany, żeby utrzymać wagę w ryzach. Niemożliwy jest powrót do starych zwyczajów, choć od czasu do czasu można sobie pozwolić na wyjątki i zjeść jedną niezdrową rzecz, na przykład przy specjalnych okazjach jak urodziny. Skuteczne odchudzanie odgrywa ogromną rolę w oczyszczaniu organizmu z toksyn i odciąża układ metaboliczny, przez co spalanie energii przebiega znacznie łatwiej. Początki przygody z dietą i utratą kilogramów nie są i nigdy nie będą należały do najłatwiejszych, jednak gdy będziemy się trzymać założonego planu, po kilku tygodniach nowy tryb życia wejdzie nam w nawyk, na tyle, że nie będziemy mogli sobie przypomnieć, jak wyglądała rzeczywistość przed dietą oraz ćwiczeniami. Odchudzanie ma też wpływ na zdrowie psychiczne, bo wraz z ulepszeniem wyglądu naszej sylwetki poprawia się nasze samopoczucie – mamy wrażenie, że możemy przenosić góry, skoro udało nam się wypracować tak silną wolę.

Napisz, co myślisz!

%d bloggers like this: