Sposoby na stres: jak wyeliminować z życia napięcie

Nie ma nic nadzwyczajnego w tym, że każdy z nas spotyka się w swoim życiu z sytuacjami wywołującymi stres, czyli stan napięcia psychicznego z powodu obciążenia umysłu negatywnymi emocjami. Jest to swego rodzaju reakcja organizmu na bodźce pochodzące z zewnątrz, które wpływają mniej lub bardziej na nasze samopoczucie. Ciągły pośpiech, nadmiar spraw do załatwienia w krótkim czasie czy znalezienie się w niefortunnym położeniu sprawia, że nasze zachowanie staje się nieprzewidywalne, a my zaczynamy odczuwać fizyczne oznaki osłabienia. Skutki stresu są szczególnie dotkliwe, jeśli on nie znika po kilku dniach. Czy istnieją skuteczne sposoby na stres, jego eliminację lub redukcję, żebyśmy nic nie tracili z życia?



sposoby na stres

Znajdź swoją drogę – własny sposób na stres!

Próżno szukać jednej, trafionej metody na normalne funkcjonowanie w sytuacjach stresowych czy też zawsze działającego sposobu.  Ile jest typów osobowości, tyle też metod na przeżywanie stresu, który dotyka człowieka. Odmienne są również reakcje i sposoby radzenia sobie z nim – niektórzy będą wyraźnie pod jego wpływem, innym uda się to ukryć. Wiele zależy od kondycji psychicznej danej osoby, odporności na złe doświadczenia i emocje czy też umiejętności ustalania priorytetów. Segregacja obowiązków do realizacji w ciągu dnia w jeden, spójny plan nie tylko poprawi naszą efektywność, ale przy okazji zdejmie dodatkowy ciężar z barków. Powinno się to sprawdzić szczególnie u tych, którzy są aktywni zawodowo i pracują w branży, gdzie liczą się wyniki przedsiębiorstwa, na które pracują całe zespoły specjalistów.

Według badań wielu naukowców praca zawodowa w głównej mierze odpowiada za przeżywanie stresu, a wśród najczęściej wymienianych powodów przez badanych uczestników wymienia się wymagającego szefa, ryzyko zwolnienia, długie godziny pracy lub wyrabiania nadgodzin, a także brak czasu dla rodziny i przyjaciół, u których szuka się zwykle wsparcia duchowego w trudnych chwilach. Praca zdominowała współczesny model życia i to nawet w krajach, gdzie była dawniej traktowana jako mało istotny aspekt egzystencji. W społeczeństwie większą wartość mają obecnie pracoholicy, którzy w wolnym czasie nie potrafią przestać myśleć o swoich zadaniach wykonywanych w miejscu pracy, odmawiając umysłowi zasłużonego odpoczynku.

Długotrwałe wystawienie na działanie stresu przyczynia się do tego, że stajemy się rozkojarzeni i nerwowi, pojawiają się problemy z oddychaniem, palpitacje serca, czasami również drżenie rąk. Jeżeli nie zdołamy znaleźć ujścia na rozładowanie napięcia albo sprawdzone do tej pory sposoby nie przynoszą rezultatów, podniesiemy ryzyko bezsennych nocy, popadania w nałogi czy wrogiego nastawienia do ludzi, a to może zaważyć na naszych relacjach z bliskimi albo współpracownikami. Dlatego właśnie tak ważne staje się wypracowanie swojego, niezawodnego sposobu na stres.



jakie masz sposoby na stres?

Co zrobić, gdy nerwy nas zjadają? Sposoby na stres w pigułce

Zwolennicy domowych sposobów leczenia mogą próbować poradzić sobie z rozładowaniem stresu aromaterapią – zostało udowodnione, że olejki eteryczne z domieszką wanilii, bergamotki, drzewa różanego, goździków, lawendy, melisy oraz ylang-ylang dodanych do wieczornej kąpieli korzystnie oddziałują na uspokojenie roztrzęsionych nerwów. Warto też wzbogacić swoją dietę w seler naciowy, orzechy włoskie, jajka, fasolkę szparagową, czarne porzeczki, magnez, odpowiednio modyfikując jadłospis, jeśli się odchudzamy. Szklanka soku pomarańczowego i zawarta w nim witamina C, a także zielona herbata, zmniejszą wydzielanie hormonów stresu, czyli adrenaliny oraz kortyzolu. Dieta może być doskonałym sposobem na stres i radzenie sobie z jego konsekwencjami.

Gdy to jednak nie wystarcza, możemy z łatwością spróbować skorzystać z metod wymagających siły fizycznej. Intensywne ćwiczenia, wykonywane przynajmniej 3-5 razy w tygodniu, znakomicie zniwelują nadmiar emocji i zmobilizują gruczoły do produkcji endorfin poprawiających samopoczucie. Już 30 minut wystarczy, aby dotlenić komórki i rozluźnić mięśnie. Po ćwiczeniach będziemy bardziej odprężeni niż po siedzeniu przez cały tydzień przy biurku. Podobne właściwości ma posiadanie psa, powszechnie uważanego za największego przyjaciela człowieka. Przymusowe spacery z czworonogiem sprzyjają oczyszczeniu umysłu i nabraniu nowego spojrzenia do rozwiązania problemów ze świeżą głową.

Innym sposobem na stres jest rzucenie się w wir sprzątania, bowiem powtarzalne czynności wyłączają umysł, wprowadzając w lekki trans, przez co nie ma miejsca na inne myśli. Dobrze jest wtedy włączyć łagodną muzykę, ewentualnie spokojne odgłosy natury, bo pozwoli to nam wyobrazić sobie, że jesteśmy w miejscu, do którego chcielibyśmy pojechać na wakacje. Jeżeli nie mamy możliwości użyć któregoś sposobu w danym momencie, bo czekamy na ważne spotkanie, mamy wystąpienie publiczne, tkwimy w korku albo mamy nawał pracy, nic nie szkodzi. Zawsze zostaje nam postawienie na biurku przedmiotu w kolorze zielonym, policzenie od 20 do 1, ponieważ to bardziej angażuje umysł niż standardowe liczenie do 10, wykonanie ćwiczeń oddechowych typowych dla medytacji albo uśmiech, nawet ten wymuszony, bo spowalnia reakcję stresową organizmu i daje wrażenie opanowania.



Nie możemy co prawda całkowicie pozbyć się stresu, ale przy podwojonych wysiłkach będziemy w stanie zapanować nad własnymi reakcjami w stopniu, który ograniczy wydzielanie adrenaliny i objawy stresu przestaną być dostrzegalne. Musimy pogodzić się z tym, że nie nad wszystkim możemy sprawować kontrolę i nie zawsze od nas zależy, jak sobie poradzimy z określoną sytuacją. Kluczowe w walce ze stresem jest rozpoznanie źródeł jego powstawania i przeanalizowania, co trzeba i można wyeliminować, by nie przeszkadzało nam to w dalszym życiu. Przede wszystkim należy pamiętać, by wykorzystywać wolny czas na regenerację sił po ciężkim tygodniu, a zwłaszcza nie zadręczać się myślami o przeciwnościach, jakie spotykają nas w dni powszednie. Warto się skupić na powrocie do zainteresowań czy spotkaniach z najbliższymi.

Napisz, co myślisz!

%d bloggers like this: